Brandkunskap med verklighetskänsla – för elever i årskurs 5

Hur känns det att kliva in på en plats där det just har brunnit? Det får elever i årskurs 5 i Sjuhärad själva uppleva – i en specialbyggd mobil container, inredd som en fritidsgård.

Vi samarbetar med Navet Science Center i Borås för att ge eleverna en unik och minnesvärd lektion i brandkunskap.

En spännande utredning väntar

TV:n sitter på väggen, läskburkarna står på bordet och brädspelen trängs i bokhyllan – men något är fel. Det har brunnit. Rummet bär spår av branden, och nu är det upp till eleverna att lösa mysteriet. Vem satte eld på fritidsgården? Vad var orsaken?

– Det är en speciell upplevelse att gå in i containern. Eleverna får se hur det ser ut, känna hur det luktar och sedan ta med sig sina intryck in i labbet, berättar Nina Svensson, pedagog på Navet.

Undersök, analysera – och döm själv

I Navets laboratorium fortsätter utredningen. Utrustade med skyddsglasögon och nyfikenhet får eleverna analysera aska, identifiera fingeravtryck och undersöka kläder från misstänkta. I grupper diskuterar de sina fynd och pusslar ihop ledtrådar för att dra sina egna slutsatser.

Efter fältarbetet väntar nästa steg – en dramatiserad rättegång i klassrummet. Med sig får sig eleverna manuskort och tilldelade roller och väl tillbaka i klassrummet får eleverna agera åklagare, advokater, vittnen och domare. Genom rollspelet lär de sig om rättssystemet, ansvar och konsekvenser. Särskilt vad som gäller när unga är inblandade i brott.

Kunskap för livet

– Det är viktigt att barn i den här åldern förstår hur man agerar vid brand och vad en anlagd brand kan leda till. Vårt samarbete med Navet är ett fantastiskt sätt att göra det på, säger Fredrik Skattberg, utbildningssamordnare på SÄRF.

Projektet väver samman både naturvetenskap och samhällskunskap på ett engagerande sätt – och är öppet för skolklasser från hela Sjuhärad.

Vill du veta mer? Kontakta oss på utbildning@serf.se