SÄRF donerar räddningsmaterial till Ukraina

- Det känns självklart att stödja våra räddningstjänstkollegor i Ukraina och bidra med något som kan underlätta den svåra situation de befinner sig i, säger Förbundsdirektör Jill Jingbrant som är initiativtagare till donationen.

Det har krävts en hel del administration för att möjliggöra donationen. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har varit behjälplig i kontakten med ERCC som koordinerar hjälp vid katastrofer och kriser i EU.

En packlista har sänts för att säkerställa att Ukrainas civilförsvar vill och kan ta emot utrustningen. Under helgen fick SÄRF återkoppling och grönt ljus vad gäller handlingar och transport. Materialet lämnades under onsdagen den 23 mars på en dedikerad plats i Polen för att vidaretransporteras till Ukraina.

- Det här är en insats som har väckt stort engagemang i hela organisationen. Vi är stolta över att kunna bidra, säger Jill Jingbrant.

Torsdagen den 24 mars hissar SÄRF den ukrainska flaggan utanför Borås brandstation för att visa solidaritet med det ukrainska folket och landets räddningstjänstpersonal som arbetar under mycket svåra förhållanden.

På de bifogade bilderna ses Verksamhetssamordnare Johan Dahlgren förbereda donationen samt Förbundsdirektör Jill Jingbrant.
Uppge SÄRF som fotograf vid eventuell publicering.